Misselijk: Ben Ik Zwanger? 7 Symptomen van Misselijkheid + 12 Tips

Wanneer je regelmatig last hebt van misselijkheid, kan dit erg vervelend zijn. Meestal is misselijkheid niet ernstig, maar met name heel irritant. Misselijkheid kan verschillende oorzaken hebben. Eén daarvan is zwangerschap. Het kan zijn dat je zwanger bent en je daardoor ontzettend misselijk voelt, of misschien moet je zelfs braken.

Zeker wanneer de misselijkheid spontaan is ontstaan, kan dit duiden op een zwangerschap. Je moet er echter niet meteen vanuit gaan dat zwangerschap de oorzaak is; misselijkheid kan namelijk zomaar het gevolg zijn van iets geheel anders. In dit artikel geven we je de oorzaken en symptomen van misselijkheid en geven we je een aantal tips tegen de misselijkheid.

Waarom word je eigenlijk misselijk?

Zoals in de inleiding van dit artikel al werd beschreven, kan misselijkheid ontzettend veel oorzaken hebben. In de meeste gevallen is er niets ernstigs aan de hand. Wanneer je echter heel vaak last hebt van misselijkheid of buikpijn, dan is het natuurlijk altijd goed om naar de dokter te gaan. Het kan zomaar zijn dat de misselijkheid of buikpijn duidt op een dieperliggend gezondheidsprobleem; wacht dus nooit te lang!

Overgeven en misselijkheid worden vanuit de hersenen (braakcentrum) aangestuurd. De klachten van misselijkheid duiden erop dat in een specifiek gedeelte van de hersenen alarm wordt geslagen. Dit gebied staat onder invloed van het evenwichtsorgaan en maagdarmkanaal. Het alarm vertelt je lichaam dat de maag geleegd moet worden, waardoor misselijkheid dus vaak gepaard gaat met braken.

Je lichaam probeert door middel van de misselijkheid en het braken de opname en inname van schadelijke stoffen tegen te gaan. Als je je misselijk voelt, neemt de functie van de maag af en vormt je lichaam minder maagzuur. Vaak neemt ook de speekselproductie toe en wordt je voedsel door de twaalfvingerige darm omhooggeduwd.

Als je moet braken, treedt er daarna tegelijkertijd een heftige samentrekking van de buikspieren en daarbij een ontspanning van de slokdarm. Braken gaat regelmatig gepaard met hevig transpireren en een tragere hartslag.

Verpest jouw levensstijl je vruchtbaarheid?

Doe deze test en ontdek het direct!

Verschillende oorzaken van misselijkheid: zwanger of niet?

Dan gaan we nu in op de oorzaken van misselijkheid en overgeven. Veel mensen denken dat het te maken moet hebben met de inhoud van de maag. Dit hoeft echter helemaal niet zo te zijn. Zo kan het zijn dat je een stoornis hebt in het maag-darmkanaal. Hierbij kun je denken aan:

  • Een infectie (zoals een blindedarmontsteking)
  • Maagirritatie (bijv. door alcohol)
  • Slecht functioneren (prikkelbaar darm syndroom)
  • Afwijking van de lever, galblaas of pancreas
  • Een afsluiting van de darm of maag

Ook kun je een stoornis hebben in het centrale zenuwstelsel. Hierbij kun je denken aan: hoofdpijn (migraine), verhoogde druk in de schedel (bloeding, tumor), infecties (hersenvliesontsteking, een hersenschudding of een schedeltrauma. Daarnaast kun je misselijk zijn of braken door een stoornis in het evenwichtsorgaan. Hier gaat het dan bijvoorbeeld over afwijkingen aan het labyrint, reisziekte of benigne proxysmale positieduizeligheid.

Dan is het nog mogelijk om misselijk te worden door bepaalde psychische oorzaken. Voorbeelden hiervan zijn psychiatrische stoornissen (zoals depressie), boulimia nervosa, emotionele reacties (zoals stress) en anticipatoir braken (als een aangeleerde reflex).

Tot slot zijn er nog wat overige oorzaken die voor misselijkheid kunnen zorgen. Voorbeelden van deze overige oorzaken zijn:

  • Bijwerkingen van medicijnen
  • Algemene koorts en infecties
  • Te veel hebben gegeten
  • Een reactie op een bepaalde geur
  • Radiotherapie en/of chemotherapie
  • Vergiftiging (door alcohol)
  • En natuurlijk zwangerschap!

7 symptomen van misselijkheid bij je zwangerschap

Hoewel misselijkheid meestal niet gepaard gaat met pijn, is het wel een heel vervelend gevoel. Het meest voorkomende symptoom hebben we al besproken, dat is braken. Hier zullen we dan ook niet meer verder op ingaan. Echter zijn er nog veel meer andere symptomen van misselijkheid, die we hieronder bespreken.

Symptoom 1: Angst

Veel mensen hebben een angst voor braken. Zij worden al angstig als zij misselijk worden en misschien wel moeten gaan braken. Bij die angst komt dan ook vaak voor dat je heel erg gaat zweten en het heel warm hebt.

Symptoom 2: Diarree

Aangezien je lichaam je het misselijke gevoel geeft omdat het af wil van de schadelijke stoffen die in je lichaam zitten, kun je zowel gaan braken als diarree hebben. Diarree is het hebben van waterige of zelfs waterdunne ontlasting en dit is vaak het gevolg van een bepaalde infectie die je hebt opgelopen.

Symptoom 3: Maagpijn

Het is logisch dat je maagpijn kunt krijgen bij misselijkheid. De maag is namelijk een orgaan van de spijsvertering en ligt tussen de slokdarm en de darmen. Doordat je lichaam minder maagzuur aanmaakt, kun je maagpijn ervaren.

Symptoom 4: Boeren en/ of winderigheid

Ook deze symptomen zijn niet zo gek. Je lichaam wil af van de schadelijke stoffen en boeren is dan ook vaak een voorproefje voor wat later komt: het braken. Winderigheid kan erop duidelijk dat je last gaat krijgen van diarree.

Symptoom 5: Verminderde eetlust

Vaak gaat misselijkheid ook gepaard met een verminderde eetlust. Je hebt geen zin meer om te eten, omdat je lichaam zich vaak juist klaarmaakt om in je maag eruit te gooien. Vaak heb je ook al het gevoel dat het eten “hoog zit”. Je hebt dus geen behoefte om nog meer te gaan eten.

Symptoom 6: Scheten die stinken

Iedereen laat natuurlijk wel eens een scheetje, dit is ook helemaal niet iets om je voor te schamen. Wanneer je misselijk bent en je lichaam een beetje overstuur is, kunnen de scheten echter extra stinken. Vooral wanneer je iets verkeerds hebt gegeten komt dit vaak voor.

Symptoom 7: Duizeligheid

Ook duizeligheid is een symptoom van misselijkheid. Regelmatig voelen mensen zich erg duizelig wanneer zij zich ook misselijk voelen. Zoals ik heb uitgelegd, kunnen stoornissen in het evenwichtsorgaan namelijk ook een oorzaak zijn van misselijkheid.

Misselijk en Zwanger?

Je hebt uiteraard op dit artikel geklikt omdat je wilt weten of jouw misselijkheid verklaard kan worden door een zwangerschap. Veel vrouwen voelen zich, wanneer ze zwanger zijn, misselijk bij het wakker worden. Misselijkheid is vaak een van de ziekteverschijnselen van zwangere vrouwen.

In de ochtend ben je, wanneer je zwanger bent, sneller misselijk omdat dan je maag nog leeg is. De ene zwangere vrouw heeft heel veel last van misselijkheid, terwijl de andere er bijna geen last van heeft. Het verschilt dus per persoon hoe misselijk je bent tijdens je zwangerschap. De misselijkheid tijdens de zwangerschap begint vaak rond de 5e week van de zwangerschap.

In de meeste gevallen ben je er na 10 weken (15e week van de zwangerschap) vanaf.

Doordat veel vrouwen tijdens de zwangerschap een beter en sterker reukvermogen hebben, kan het zijn dat de misselijkheid heel de zwangerschap aanhoudt. Daar word je als zwangere vrouw uiteraard niet gelukkig van.

12 tips voor als je misselijk bent en misschien zwanger bent

Tip 1: Doe een zwangerschapstest

Zonder dat je een zwangerschapstest doet of naar de dokter gaat weet je natuurlijk nooit of je zwanger bent. Zoals al eerder beschreven kan misselijkheid een teken zijn van zwangerschap, maar net zo goed van iets totaal anders. Wanneer je denkt dat je zwanger bent, is het slim om een zwangerschapstest te doen en naar de dokter te gaan.

Tip 2: Neem voldoende rust

Wanneer je zwanger bent is het van belang dat je genoeg rust neemt. Wanneer je moe bent, word je namelijk sneller misselijk. Je moet er dus voor zorgen dat je iedere nacht genoeg uur slaapt. Zo zorg je ervoor dat je je niet heel de dag erg misselijk voelt.

Tip 3: Sta rustig op ’s morgens

Omdat je zo misselijk bent ’s morgens is het slim om zo rustig mogelijk op te staan. Ook wanneer je niet zwanger bent en je te snel opstaat heb je weleens een duizelig gevoel. Wanneer je je sowieso al misselijk voelt zal dit alleen maar heftiger zijn.

Probeer dus te onthouden om iedere ochtend rustig op te staan om de misselijkheid te beperken.

Tip 4: Eet iets voor het opstaan

Je bent vaak ’s morgens misselijk, omdat je maag dan leeg is en je nog niets hebt gegeten. Wat je kunt doen om de misselijkheid te voorkomen of te verminderen, is wat eten klaarzetten naast je bed. Denk bijvoorbeeld aan een pak koekjes, crackers of iets dergelijks. Zo kun je alvast wat eten nog voordat je op bent gestaan. Dit zal ervoor zorgen dat de misselijkheid in ieder geval een stuk minder wordt.

Tip 5: Zure appels eten

Heel veel zwangere vrouwen genieten van een lekkere zure appel (Granny Smith). Dit kan ook helpen tegen de misselijkheid. Tip: Wanneer je de appels in de koelkast bewaart, zijn ze nog zuurder!

Tip 6: Drink voldoende

Als je misselijk bent, kan het drinken van voldoende water je helpen dit tegen te gaan. Wanneer je de misselijkheid op voelt komen, moet je niet meteen liters water gaan drinken. Het beste is om het water te nuttigen in kleine beetjes.

Tip 7: Andere vochtbronnen

Als je er niet van houdt om heel veel water te drinken, moet je op zoek gaan naar andere bronnen waar vocht inzit. Veel soorten fruit en groente bevatten veel water; op deze manier kun je dan toch nog voldoende vocht binnenkrijgen. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan watermeloen, peren, tomaten, appels, komkommers, etc.

Tip 8: Verdeeld eten over de dag

Om misselijkheid te voorkomen, is het slim om je maaltijden te verdelen over de gehele dag en kleine hoeveelheden per keer binnen te krijgen. Zoals al beschreven is in het stuk over symptomen, kun je moeite hebben met eten.

Wanneer je zwanger bent is het echter van belang dat je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt voor het baby’tje dat in je buik zit.

Kleine hoeveelheden gaan dan waarschijnlijk makkelijker naar binnen dan telkens een heel bord vol.

Tip 9: Koude maaltijden

Zwangere vrouwen eten koude maaltijden vaak makkelijker dan warme maaltijden. Omdat zij een sterker reukvermogen hebben, kan een geur hen al snel misselijk maken. Van warm eten komt vaak een sterkere geur dan van koud eten. Om deze reden kan het makkelijker voor je zijn om een koude maaltijd te eten dan een warme.

Tip 10: Denk niet aan misselijk zijn

Ook voordat je zwanger was, ben je vast al eens misselijk geweest. Op de een of andere manier denken veel mensen wanneer ze misselijk zijn alleen nog maar aan dit nare gevoel. Dit zorgt er alleen maar voor dat je je nog beroerder gaat voelen en je misselijker wordt.

Probeer je dus op andere dingen te focussen dan op de misselijkheid zelf. Zo voorkom je dat de misselijkheid erger wordt dan het al is.

Tip 11: Kleding

Wanneer je misselijk bent, heb je vaak ook last van je buik. Een strakke skinny jeans zal je dan niet helpen de misselijkheid te verminderen. Als je wilt dat de misselijkheid minder wordt en je je tijdens de misselijkheid zo comfortabel mogelijk wilt voelen, moet je je daarnaar kleden. Doe dus een lekkere joggingsbroek aan en een los shirt en vooral geen broek met strakke taillebanden!

Tip 12: Alternatieven

Volgens zwangere vrouwen zijn er bepaalde producten die hen helpen bij het verminderen van de misselijkheid. Dit is nooit bewezen door middel van onderzoek, maar je kunt het natuurlijk altijd proberen! Deze vrouwen hebben het dan over: preggie pops, paprika chips, het ruiken van citroenlucht, gember, sea-bands, Coca-Cola, Vitamine B6 en het drinken van een bouillon.

Als alle voorgenoemde tips je niet helpen, dan is het toch goed om langs te huisarts te gaan. Deze kan kijken naar oplossingen en je mogelijk medicijnen geven die de misselijkheid sterk zullen verminderen. Deze moet de arts echter wel voorgeschreven hebben, dus een bezoekje aan de dokter hoort er dan helaas bij.

Hoewel misselijkheid vervelend is, is het wel een goed teken. Het betekent dat je lichaam hard aan het werk is en dat de zwangerschapshormonen hoog zijn in het lichaam. Die hormonen worden nu eenmaal geproduceerd totdat de placenta groot genoeg is voor jouw baby. Misselijk zijn betekent dus dat je baby groeit!

Leer Hoe Je Met Simpele Recepten Onvruchtbaarheid Omkeert en Natuurlijk Zwanger Wordt in 60 Dagen Tijd

Ontdek mijn unieke methode waarmee ik reeds duizenden mensen heb geholpen om hun onvruchtbaarheid te overwinnen.

Deze methode is zonder ingrijpende behandelingen of schadelijke medicijnen en zal je op natuurlijke wijze helpen het gezonde kindje te krijgen waar je altijd al van hebt gedroomd.

Klik direct op de link hieronder voor de methode om snel zwanger te raken, hoe hopeloos je situatie ook lijkt:

“Lekker Zwanger Worden” Risicovrij Uitproberen

Boris Bergman

Hoi, ik ben drs. Boris Bergman, deskundige op het gebied van verminderde vruchtbaarheid. In de afgelopen jaren heb ik meer dan 1.000 stelletjes geholpen om snel en gezond zwanger te worden. Op deze website laat ik zien hoe vrijwel iedereen snel en gezond zwanger kan worden.

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *