Werken en Zwanger Zijn: 9 Tips Voor Werken Tijdens Zwangerschap

Ook al ben je zwanger, wil je natuurlijk graag nog steeds geld verdienen. Je krijgt ten slotte een schattig kindje, maar dit kindje zal ook veel geld gaan kosten. Tegenwoordig is het bijna onmogelijk om als ouders te beslissen dat er maar één van de twee gaat werken. Alles wordt namelijk steeds duurder.

Werken zal je dus waarschijnlijk blijven doen, maar hoe werkt dat nu precies wanneer je zwanger bent? In dit artikel zullen we je alle ins en outs geven van het werken tijdens je zwangerschap. Je krijgt bovendien 9 tips voor het werken tijdens een zwangerschap!

Zwangerschapsverlof en bevallingsverlof

Voordat we je de tips gaan geven voor het werken tijdens je zwangerschap, willen we eerst de officiële regelingen met je doornemen. Je hebt namelijk recht op zwangerschapsverlof én bevallingsverlof. Dit staat ook in de wet beschreven.

Verpest jouw levensstijl je vruchtbaarheid?

Doe deze test en ontdek het direct!

Zwangerschapsverlof en bevallingsverlof

Als je zwanger bent, heb je allereerst recht op zwangerschapsverlof. Dit is 6 weken. Het zwangerschapsverlof is tot en met de dag van je bevalling. Het begin van je verlof wordt berekend door vanaf de dag na je uitgerekende bevalling zes weken terug te tellen. Je moet verplicht 4 weken voor de dag na je uitgerekende bevallingsdatum stoppen met werken.

Je kunt dus ook 2 weken (van de 6) langer doorwerken als je dat kunt. Dan mag je die twee weken optellen bij je bevallingsverlof dat je na je bevalling krijgt. Als je kindje echter later wordt geboren dan de uitgerekende datum dan wordt je bevallingsverlof niet minder lang.

Als je baby geboren wordt na de uitgerekende datum, tel je de dagen tussen de geboorte en de uitgerekende datum op bij de termijn van 16 weken.

De totale periode van verlof is dan dus juist langer. Stel je voor: je stopt 6 weken voor de dag na de uitgerekende datum van de geboorte met werken. Je baby wordt echter 2 weken na de uitgerekende datum geboren. Dan heb je dus 8 weken zwangerschapsverlof en daarna nog 10 weken bevallingsverlof (dit is altijd 10 weken). In totaal zou je dan dus 18 weken met verlof zijn.

Tijd zelf indelen

Sinds 1 januari 2015 kun je de laatste 4 weken van de 10 weken bevallingsverlof zelf indelen en dus ook in delen opnemen. Je kunt deze 4 weken gespreid opnemen over een periode van maximaal 30 weken. Je kunt deze weken overleggen met je werkgever.

Je kunt in aanmerking komen voor extra bevallingsverlof wanneer je kindje een ziekenhuisopname nodig had in de eerste paar weken. Je kunt dan een week langer verlof krijgen. Er zijn ook nog verscheidene andere redenen, deze kun je vinden op het internet.

Als je zwangerschaps- of bevallingsverlof samenvalt met een feestdag betekent dat helaas niet dat je langer zwangerschaps- of bevallingsverlof krijgt. De eerste 6 weken van bevallings- en alle 6 weken van zwangerschapsverlof moet je verplicht achter elkaar opnemen.

Het kan zo zijn dat er in de cao van het bedrijf waar je werkt iets anders staat, dan kun je je aan deze regelingen houden.

9 tips voor werken tijdens je zwangerschap

Het liefst wil je zo lang mogelijk doorwerken, aangezien je dan natuurlijk iets langer met je kindje kunt zijn na de bevalling. Het is echter belangrijk dat je kijkt naar wat je aankunt.

Zwanger zijn en je elke dag moeten melden bij je werk kan lastig zijn, vooral als je last hebt van misselijkheid of vermoeidheid. Deze tips kunnen het werken tijdens de zwangerschap een beetje comfortabeler maken.

Lees hieronder de tips voor het werken tijdens je zwangerschap!

Tip 1: Praat met je baas

Praat met de baas. Het wordt over het algemeen aanbevolen om te wachten tot na het eerste trimester om het nieuws te verspreiden. Toch moet je altijd eerst met de baas beginnen als je besluit je collega’s te vertellen over je aanstaande bundel van vreugde.

De details met betrekking tot je zwangerschapsverlof kan tot later wachten. Voor nu kunt je wel bespreken wat je kunt verwachten en je baas geruststellen dat je productiviteit niet zal worden beïnvloed door de zwangerschap.

Tip 2: Kondig de zwangerschap aan je collega’s aan

Weet je baas eenmaal dat je zwanger bent? Dan is jongleren met zwangerschap en werk nog minder uitdagend als je collega’s dat ook weten.

Op dagen dat je je even niet zo goed voelt, zullen je collega’s niet denken dat het simpelweg is omdat je je werk niet goed doet.

Gebruik gezond verstand bij het delen van het nieuws met collega’s die niet in je directe werkgroep zitten. Het is misschien het beste om vermoeidheid alleen uit te leggen wanneer dat nodig is, omdat elke vrouw zwangerschap anders ervaart.

Tip 3: Omgaan met misselijkheid op het werk

Drie op de vier vrouwen ervaren wat misselijkheid of braken tijdens de zwangerschap. Hoewel je er misschien niet helemaal vanaf kunt komen, kun je de situatie wel beter beheersbaar maken. Hier zijn enkele kantoorvriendelijke strategieën om de maag te vestigen:

  • Pak twee washandjes. Een nat washandje kan heel rustgevend zijn; een tweede kan handig zijn voor het opruimen.
  • Blijf fris. Pak mondwater, pepermuntjes, tandvlees, een tandenborstel en tandpasta in. Als je vaak moet overgeven, houd dan een schoon shirt, foundation (of welke make-up je ook gebruikt) en lippenbalsem in je bureau of tas, zodat je je kunt opfrissen. Zo voel je je er minder vervelend bij.
  • Verzamel gember en citroen. Een blikje echte ginger ale, gember snoepjes, gemberthee of een vleugje verse citroen kunnen misselijkheid helpen verzachten.
  • Vermijd groepsdiners. Als bepaalde geuren je misselijkheid veroorzaken, blijf daar waar mogelijk uit de buurt. Dat kan betekenen dat we een uitnodiging voor de lunch afwijzen of de bedrijfscafetaria schuwen.

Tip 4: Maaltijden plannen

Je moet jezelf en je kindje regelmatig voeden, wat er ook gebeurt in je werkagenda. Regelmatig eten en drinken helpt je energie op peil te houden en misselijkheid te verminderen. Dus plan goed – maak in zelfs je drukste dagen ruimte voor vijf tot zes mini-maaltijden. Hier lees je hoe:

  • Sla snacks in. Bewaar snacks in je tas of bureaula. Knabbel de hele dag door om je energie op peil te houden en de maagklachten te stoppe Denk bijvoorbeeld aan een zak met gemengde noten, gedroogd fruit, volkoren crackers, pretzels, rijstwafels en muffins. Probeer de snacks wel zo gezond mogelijk te houden.
  • Pak je lunch in. Vettig fastfood kan moeilijk te verteren zijn (vooral als je misselijk bent). Je eigen voedsel meenemen zorgt ervoor dat je gezonde, smakelijke opties hebt. Kies een combinatie van koolhydraten en eiwitten, zoals volkoren toast of bagels, gegrilde kip, yoghurt, kaas, notenboter en bananen (en ander fruit).
  • Investeer in een goede fles water. Houd een volle BPA-vrije plastic (of glazen) waterfles op je bureau gevuld met water op kamertemperatuur. Dat is beter voor je maag dan ijskoud water. Drink de hele dag door regelmatig om gehydrateerd te blijven en misselijkheid te voorkomen. Voeg plakjes citroen, limoen of sinaasappel toe om het een beetje interessant te houden.
  • Houd een thermosfles soep of een fruitsmoothie in de buurt. Een paar slokjes kunnen vaste voedingsstoffen leveren als je je misselijk voelt, je eetlust hebt verloren of niet veel kunt eten in één keer zitten.

Tip 5: Voel je comfortabel

Kleed je allereerst comfortabel. Draag losse, comfortabele werkkleding en lage (of geen!) hakken. Als je bij een bedrijf werkt waar casual kleding toegestaan is, trek dan gewoon lekker een legging aan met wat sneakers en een lekker vest in de winter. Los vallende jurken zijn ook altijd een goede optie.

Je kunt daarnaast bespreken met je baas of je zware klussen even kunt laten liggen. Hierbij kun je denken aan zware dozen tillen. Als je deze even kunt overslaan, vermindert dat veiligheidsproblemen. Probeer ook reizen in het derde trimester te vermijden.

Blijf staan. Ten minste, zoveel mogelijk. Houd indien mogelijk een voet op een laag krukje, met een gebogen knie, wanneer je staat, om de druk op je rug te verminderen. Wissel regelmatig van voet en buig ze regelmatig.

Doe je voeten omhoog. Zoek een doos, een prullenbak of een ander stevig voorwerp waar je je voeten kunt laten rusten om zwelling te verminderen.

Neem een ​​pauze. Vaak. Sta op en loop rond als je hebt gezeten; ga zitten met je voeten omhoog als je hebt gestaan. En plan frequente toiletpauzes (vasthouden kan leiden tot urineweginfecties).

Doe ook wat rekoefeningen. Speciaal voor je rug, benen en nek. Probeer je armen boven je hoofd te houden, je handpalmen omhoog te houden en omhoog te reiken. Plaats vervolgens je handen op een tafel of bureau, stap achteruit en strek je rug goed. Ga dan zitten en draai je enkels.

Tip 6: Rust genoeg uit

Ga iets eerder naar bed dan je deed in je dagen vóór de zwangerschap. Dit zal wonderen voor je doen. Zorg ervoor dat je voldoende rust krijgt als je niet op je werk bent. Als je op kantoor bent, sta jezelf toe om regelmatig pauzes te nemen. Je verdient het, en dit is misschien de laatste keer dat je kunt ontspannen voordat je kleintje wordt geboren!

Tip 7: Leer om te gaan met stress

Er zijn maar weinig dingen stressvoller dan zwanger zijn en je voorbereiden op een nieuw leven in de wereld. Gelukkig zijn er manieren om je stress effectief te beheersen en je werkdag draaglijker te maken.

Prenatale yoga biedt bijvoorbeeld een ontspannende uitlaatklep voor je spanning en stelt je in staat om op een geheel nieuw niveau contact te maken met je veranderende lichaam.

Uitrekken, diep ademhalen of gewoon wandelen zijn andere opties om de stress te verminderen.

Door je stress en angst te verminderen, zal je je energieker voelen en klaar zijn om de werklast aan te pakken.

Tip 8: Maak verstandig afspraken

Probeer de afspraken met de arts te plannen voor of na het werk, of tijdens je lunchpauze als de kliniek dichtbij genoeg is. Houd je werkagenda altijd in gedachten, zodat je geen afspraak maakt op dezelfde dag als een belangrijke vergadering of een cruciale presentatie.

Organiseer waar mogelijk je dagelijkse schema om reizen te verminderen en maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk. Boven alles, blijf gefocust op de taak die moet worden uitgevoerd, of het nu werk- of baby-gerelateerd is!

Tip 9: Geniet van je zwangerschap!

Gun jezelf de tijd om te genieten van de goede dingen van het zwanger zijn. Denk aan winkelen voor de toekomstige of pasgeboren baby en het inrichten van de kinderkamer. Sta jezelf bovendien toe om te praten over je opwinding over zwanger zijn met collega’s. Als je strikt zakelijk bent, ontneem je jezelf van het delen van je opwinding over je zwangerschap.

Let wel op non-verbale signalen, omdat niet elke collega je persoonlijke zaken wil horen.

Geniet van het gezond eten tijdens de zwangerschap; een goed dieet rijk aan fruit en groenten zal je helpen je goed te voelen tijdens deze speciale tijd. Bovendien geef je de goede voedingsstoffen door aan je baby!

Leer Hoe Je Met Simpele Recepten Onvruchtbaarheid Omkeert en Natuurlijk Zwanger Wordt in 60 Dagen Tijd

Ontdek mijn unieke methode waarmee ik reeds duizenden mensen heb geholpen om hun onvruchtbaarheid te overwinnen.

Deze methode is zonder ingrijpende behandelingen of schadelijke medicijnen en zal je op natuurlijke wijze helpen het gezonde kindje te krijgen waar je altijd al van hebt gedroomd.

Klik direct op de link hieronder voor de methode om snel zwanger te raken, hoe hopeloos je situatie ook lijkt:

“Lekker Zwanger Worden” Risicovrij Uitproberen

Boris Bergman

Hoi, ik ben drs. Boris Bergman, deskundige op het gebied van verminderde vruchtbaarheid. In de afgelopen jaren heb ik meer dan 1.000 stelletjes geholpen om snel en gezond zwanger te worden. Op deze website laat ik zien hoe vrijwel iedereen snel en gezond zwanger kan worden.

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *